ettlitetknyte.blogg.se

Graviditeten och livet när vår lilla Noam kom till världen

dålig på att skriva - orsak mycket eller lite som händer?

Publicerad 2015-04-04 21:56:03 i

Nu är det bara ca 2 månader kvar tills vi ska börja flytta in i huset. Noam är inne i en mammaperiod igen, vilket gör att det är i princip bara jag som gäller. Har varit på HLR kurs för barn två måndagskvällar och Henrik berättade att Noam i princip skrikit sig till sömns när jag varit iväg. Känns ju inte alls bra, då jag är helt emot sådana "metoder". Men i dom lägena är det tyvärr inte så mycket man kan göra. En annan sak som är påfrestande är att Nova och Noam måste dela rum. När Nova är här stänger hon gärna in sig på rummet, vilket jag också gjorde i den åldern. Detta gör att allt blir begränsat i den grad att man ska knacka varje gång man ska hämta något, tex Noams kläder. Även nattning blir jobbigt för Nova då hon inte får vara i rummet efter kl 18,  då Noam ska sova. Men det känns som hon är förstående, plus att hon vet att det inte är långt kvar till hon får eget 🔑 Hon har sagt att hon vill ha nyckel till sitt nya rum ( får se hur det blir med den saken ) 😏  

I övrigt så har jag nu gått ner 14 kg. Påsken består dock mest av att behålla vikt och inte gå upp något. Resultatet av detta visar sig när jag väger mig imorgon. 💪 

Henrik tog upp att han tyckte det var jobbigt att jag gick ut idag. Vi har helt olika åsikter om vad som är rätt och inte när det kommer till att gå ut när man är småbarnsförälder. Jag kanske har gått ut ca 1 gång i månaden nu det sista. Då för att kunna träffa vänner och känna att man kan slappna av lite utan barn. Men då kommer frågan... 
Är detta fel? 

Ska man vara hemma varje helg till det att barnet är några år? Henrik själv är iväg en gång i veckan på Quiz, men då han är borta ca 3 h bara så anser han att det inte är samma diskussion. Att om man är ute en hel kväll så sätter man den andre föräldern i sticket. 

Nu är det inte så att jag svartmålar min man på något sätt. Jag förstår honom till viss del. Han har svårt med Noam om han är ledsen och framförallt vaknar på natten. Men det jag inte riktigt kan släppa är att vi inte kan ha förståelse för varandra när det kommer till att få egentid och få andas. Det kanske är så att jag är ute mer nu än vad jag varit på länge. 
Återigen . . .
Är det fel? 
Vad är mycket? 
Vad är att sätta den andre i skiten?
Är man en egoist? 
Var jag inte redo för att bli förälder? 




Kommentarer

Postat av: Emelie

Publicerad 2015-04-05 12:46:10

självklart ska man gå kunna gå ut nån gång ibland! Är man pappa måste man väl kunna ta hand om sin unge på samma sätt som om bara mamma är hemma. vad gör han om du försvinner liksom. Näe enligt mig finns det ingen diskussion, man MÅSTE få vara sin egen person också utöver att vara förälder. Sen får man ha i åtanke när man går ut att man kanske inte kan sova lika länge som man brukade dagen därpå för att man har ett barn att ta hand om, man kan inte dricka sig full för man har ett ansvar där hemma osv. Men ett socialt liv tycker jag är en självklarhet. Men som sagt, det är min egen åsikt =)

Svar: jo, kan ju inte annat än att hålla med dig. Tror jag och Henrik har olika uppväxt bland annat och att tankesättet har mycket att göra med att Noam är väldigt mammig och att jag automatiskt har tagit honom för att det har varit enklast. Märker det bara nu vid läggningen... herregud säger jag bara, om det inte är jag som lägger så får han i princip panik lillen.
Familjen Stjernhammar

Postat av: Emelie nr 2

Publicerad 2015-04-18 01:36:59

Glad mamma = glad unge = glad man? Egentid bör man ha för att bli en bättre mamma OCH fru!

Svar:
Familjen Stjernhammar

Postat av: Emelie nr 2

Publicerad 2015-04-18 01:36:59

Glad mamma = glad unge = glad man? Egentid bör man ha för att bli en bättre mamma OCH fru!

Svar:
Familjen Stjernhammar

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-04-18 01:39:07

Glad mamma = glad unge = glad man? Engentid bör man ha för att bli en bättre mamma OCH fru!

Svar:
Familjen Stjernhammar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela